Cultuurcentrum Brugge

Aurélie Nyirabikali Lierman
compositie / radiokunst / stemkunst
°circa 1980

Instagram
@aurelie_lierman

website
www.aurelielierman.be

Prijzen

- RVU/NTR Radioprijs,2e prijs voor 'Terug naar Af(rika)', Hilversum, 2001
- Sonic Arts (PIARS), 1e prijs voor 'KARIAKOO', Rome, 2013
- Grand Prix Nova, 3e prijs voor 'iota mikro', Boekarest, 2013
- Monophonic 1e prijs voor 'Anosmia', Brussel, 2014
- CTM/Deutschland Radio Radiolab Award voor 'Sogokuru', Berlijn, 2018
- Preselectie Matthijs Vermeulenprijs voor 'Organo', Den Haag, 2019


Artistic Residencies & Fellowships

- Fabrica, Artist in Residence under patronage of Benetton, Treviso (IT), 2001
- Pact Theater, Summerlab # 1 Artist in Resident, Sydney (AU), 2009
- Sally and Don Lucas Fellowship, Montalvo Arts, Saratoga (USA), 2016-2019
- Lijiang Studio, Artist in Resident, Lijiang/Yunnan Province (CHN), 2017
- Gaudeamus Muziekweek, Artist in Resident, Utrecht (NL), 2018
- DAAD, Artists-in-Berlin Fellowship, Berlijn (DE), 2020
- SAVVY Contemporary, Here History Began Fellowship, Berlijn (DE), 2020-2021
- Seizoenscomponist, Concertgebouw Brugge, Brugge, 2021-2022
- HBS | Broedplaats & Makersplek, Rotterdam (NL), 2023 (heden)


Ik laat klanken een verhaal vertellen

Ik houd van de kunst van verhalen vertellen in klank, woord en beeld. Als kind was ik een gigantische boekenwurm, geboeid door antropologie. Ik was ook niet van filmfestivals en uit bioscoopzalen weg te slaan. Die twee passies zitten verweven in alles wat ik maak als componist, stem- en radiokunstenaar.

Ik werk met de klank van dorpen en steden in het 21ste-eeuwse Oost-Afrika: vaak door mezelf opgenomen, in de buurt waar mijn familie en vrienden wonen. Gewapend met een stereomicrofoon laat ik die klanken een verhaal vertellen. Het is een soort 3D-cinema voor de oren.

Mijn creaties vertrekken vanuit een duidelijke structuur, die ik vaak overboord gooi en toch weer plaats laat maken voor het intuïtieve. Het is zoals boetseren: soms voel je al bij het eerste contact met de klomp klei de embryonale vorm van je werk. Ik laat ruimte voor verwondering, met een balans tussen precisie en vrijheid, tussen perfectionisme en naïef in het rond kliederen.

Kanyoni Ladislas, mijn grootvader in Rwanda, is mijn grootste inspiratiebron. Hij is een van de laatste traditionele dokters en jagers in het noorden van Rwanda, en is dit jaar 113 geworden. Het maakt van mij de oudste kleindochter van een van de oudste mensen die ooit op aarde hebben geleefd. Ik wil via hem begrijpen hoe Rwanda eruit zag vóór de kolonisatie en daar kracht uit halen voor de toekomst.

Brugge

Bruhhe is oltied schoane en ik draag de stad overal mee, als mijn alfa en omega. Het is een inspirerende plek om op te groeien. Ik werkte als jobstudent op de dienst Monumentenzorg; dat waren gouden maanden. Brugge heeft de basis gelegd voor wie ik als maker en performer ben. Eén favoriet plekje kiezen, is aartsmoeilijk, maar ik licht er graag de Bonifaciusbrug aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk uit. Daar ging ik tijdens mijn middelbare schooltijd over de middag picknicken met schoolvriendinnen. Het was pure teenage bliss, te midden van een idyllische omgeving.