Cultuurcentrum Brugge

Coely in de Stadsschouwburg: legendarisch!

Tijs Synaeve, conciërge in de Koninklijke Stadsschouwburg, laat op regelmatige basis zijn licht schijnen op wat hij meemaakt in onze zalen.

Zaterdagavond haalde Wim Opbrouck Coely naar De Stadsschouwburg, naar aanleiding van het festival 'Over Morgen' in het kader van de heropening van het gerestaureerde Provinciaal Hof. Een riskante keuze. Hoe groot de uitstraling van de Antwerpse hiphopsensatie ook mag zijn -met 2 MIA’s en een bekroning tot Humo’s Beste Vrouwelijke Artiest- toch heeft ze weinig links met West-Vlaanderen. 

 

Scepsis

Ook backstage weerklonk twijfel voor de start van het concert. “‘t Is toch een beetje een gok hoor. Is dit wel iets voor ons? De mensen kunnen hier niet gaan staan of dansen, zullen ze niet blijven stilzitten in hun pluche zetel?”

 

Braafjes

Tijdens de eerste twee nummers bleef het publiek nog braafjes in de rode stoelen. “Hebben jullie schrik om recht te staan?”, vroeg ze. Niet eens halfweg het concert bleek Coely een totale overwinning op alle vooroordelen. Ze blies de zaal omver met haar energie en ijzersterke songs. 

 

Ajje moe k*kken, moej k*kken

De avond kreeg alsnog een West-Vlaamse inslag toen sidekick Dvtch Norris gewag maakte van acute darmproblemen. “Are you kidding me?”, vroeg Coely zichtbaar verbaasd. De man hield zijn lading nog twee nummers in, maar dan spurtte hij van het podium. Gênant? Zeker. Maar het flegma en de humor waarmee dit opgevangen werd, is tekenend voor de professionaliteit van Coely en haar -overigens uitstekende- band. 

 

Ex-kolonie

Coely Mbueno ging voluit voor pur-sang entertainment. Toch waren politiek en ontvoogding niet veraf. Even hing er een prerevolutionaire sfeer in de statige schouwburgzaal. Op het moment dat ze haar Afrikaanse Bantoe roots bezong, baadde de lege loge waar ooit koning Leopold II zat, in een donkerrood licht. “Black lips, Black hips, Black forever, Black, Black us”, zong Coely. 

 

Keep the party going

Het publiek trakteerde op een minuten durend applaus. Kinderen en tieners stormden naar voor, maakten hartjes gebaren en schreeuwden om meer. De zangeres, zelf zichtbaar verrast door het onstuimige enthousiasme, bracht twee bisnummers en sloot definitief af met een heerlijke beatbox solo van Snoop Doggy Dogg's ‘Drop it like it’s hot.’ “I wanna keep this party going!”, schreeuwde ze. 

 

ULA

Wanneer alle lichten gedoofd waren en iedereen het gebouw verlaten had, trok ik naar de verborgen archiefzaal op de zolder van de Stadsschouwburg. Daar borg ik het optreden van Coely op in het dunne mapje ‘ULA’ (Uitzonderlijk Legendarische Avonden).