WASCO!
hetpaleis & Voetvolk/ Lisbeth Gruwez & Maarten Van Cauwenberghe
Kinderen en kunst: natuurlijke bondgenoten
Wat gebeurt er als kinderen een wereld creëren op hun eigen manier, zonder de invloed van volwassenen? Deze vraag vormt de basis van WASCO!, een voorstelling van dansgezelschap Voetvolk in samenwerking met hetpaleis, het podiumkunstenhuis voor kinderen. Voor het eerst werkt Voetvolk (op uitnodiging van hetpaleis) met kinderen, gedreven door een gedeelde visie: kunst biedt een unieke ruimte waarin vrijheid tot leven komt, en kinderen, met hun onbevangenheid en speelse verbeelding, zijn de ideale partners om die vrijheid te verkennen, aldus Voetvolk en hetpaleis.
In WASCO! zien we tien jonge performers (van 6 tot 12 jaar) die, gewapend met wasco’s en liters verf, een eigen universum creëren. Zoals in alle voorstellingen van Voetvolk draait WASCO! om de dynamiek tussen vrijheid en begrenzing. Dit keer wordt dat thema verkend door kinderogen in een levendig samenspel van dans, action painting en jazz. Samen werken de jonge dansers naar één doel: het creëren van een groot kunstwerk.
Action painting: dans op doek
WASCO! haalt zijn inspiratie uit actionpainting, een kunstvorm uit de jaren vijftig waarin het hele lichaam betrokken is bij het creatieve proces. Choreografe Lisbeth Gruwez tekent vaak zelf choreografieën uit en ontdekte daarbij dat choreografie in feite een vorm van tekenen in de ruimte is. "Als je al tekenend je potlood van het blad opheft, ben je eigenlijk al aan het dansen,” verduidelijkt ze. Deze gedachte werd de basis voor haar samenwerking met de jonge performers. De kinderen tekenen, schilderen en dansen zowel op een doek als in de ruimte.
Daarbovenop voerden de makers ook kleurenanalyses uit met de kinderen en gingen ze samen op zoek naar verschillende mengmethodes. Maar WASCO! is en blijft vooral een co-creatie met de kinderen. "Als je hen de vrijheid geeft, gebruiken ze vaak de meest verrassende bewegingen, dingen die je als choreograaf zelf niet zou kunnen bedenken", legt Gruwez uit. De voorstelling laat daarom veel ruimte voor
onverwachte acties en spontane uitspattingen.
Vrijheid!
Vrijheid speelt een grote rol in WASCO!, maar altijd binnen een duidelijke structuur. Gruwez duidt hoe daarin een evenwicht wordt gevonden: "De kinderen kennen verschillende bewegingskwaliteiten zoals flowing, staccato, chaos, stillness en slow motion, en werken met kleurenzones. Maar ze zitten niet gevangen in een vaste choreografie. Ze volgen simpelweg de muziek. Het is prachtig om te zien hoe ze samenwerken, voor elkaar zorgen en oplossingen vinden. Ze vormen werkelijk een kleine gemeenschap.”
De energie van jazzmuziek
Artiesten zoals John Coltrane, Archie Shepp en Ornette Coleman, die in de jaren vijftig jazz bevrijdden van traditionele structuren, vormen de muzikale achtergrond van WASCO!. “De muziek biedt niet alleen het ritme en de energie voor de dans, maar creëert tegelijkertijd ruimte voor vrijheid en improvisatie, waardoor het de dynamiek van de action painting weerspiegelt”, vertelt Van Cauwenberghe.
Benieuwd naar het resultaat? Recensent Marina Kaptijn licht een tipje van de sluier.
“Het eind komt onverwacht snel, en ik was niet voorbereid op de impact van het kunstwerk van de tien jonge action painters. Wanneer dat aan het eind van de zestig minuten druipend en nat van de verf omhoog getakeld wordt, ben ik overrompeld. Oog in oog met het reusachtig grote schilderij dat juicht van de kleur zie ik niet alleen de handen, voeten en handtekeningen van de jonge meesters, maar ook de dans, de muziek, het gooi en smijtwerk, en de voorzichtige voetstappen. Net gebeurd, verser dan vers. En sneller voorbij dan je denkt.”
Dit document bevat citaten uit de volgende bronnen: Knack Focus, Els Van Steenberghe,11 april 2024; Randkrant, Michaël Bellon, 24 november 2024; De Standaard, Yuna, 12 april 2024
Programmatekst geschreven door Louise Raes
hetpaleis
hetpaleis is een groot podiumkunstenhuis voor kinderen, adolescenten en volwassenen, gesitueerd in het hart van Antwerpen. Het is een huis voor de volwassenen van morgen, als toeschouwer, gesprekspartner, deelnemer en kunstenaar. hetpaleis presenteert en produceert verschillende kunstdisciplines en maakt hoogwaardige podiumproducties toegankelijk voor een groot, stedelijk en divers publiek. hetpaleis zet in op regionale en internationale samenwerking en ondersteunt een verscheidenheid aan artiesten in hun ontwikkeling.
Voetvolk
Voetvolk is het dansgezelschap van danser/choreograaf Lisbeth Gruwez en muzikant/componist Maarten Van Cauwenberghe. Het duo maakte al meer dan tien voorstellingen samen, waaronder It’s going to get worse and worse and worse, my friend (2012), AH/HA (2014), Lisbeth Gruwez dances Bob Dylan (2015), We’re pretty fuckin’ far from okay (2016), The Sea Within (2018), Piano Works Debussy (2020), Into the Open (2022), Nomadics (2023) en WASCO! (2024).
Het werk van Voetvolk wordt in grote mate bepaald door improvisatie, performance-elementen, een gedetailleerde visuele verbeelding en een fijnzinnige maar haarscherpe dialoog tussen dans en geluidsontwerp: Gruwez en Van Cauwenberghe sturen elkaar aan met als doel een perfecte symbiose te bereiken tussen het auditieve en het visueel-fysieke. De afgelopen jaren gaat Voetvolk op zoek naar manieren om in contact te komen met (nieuw) publiek. Via Lisbeth Gruwez dances Bob Dylan en Into the Open bracht Voetvolk muziekliefhebbers in contact met hedendaagse dans. Nomadics nodigt het publiek uit om samen met het artistieke team en de danscrew een lange wandeltocht te ondernemen vooraleer ze naar de voorstelling gaan kijken. De voorstellingen van Voetvolk reisden al de halve wereld rond en werden o.m. geselecteerd voor het Festival d’Avignon, Julidans, Tanz im August, Dance Umbrella, het TheaterFestival en de Biënnale van Venetië.
Voetvolk is verbonden aan KVS (Koninklijke Vlaamse Schouwburg) en kunstencentrum NONA.